FJ-Hobby - Guide i Radio Trim!
Tilbage til forsiden.
Tilbage til RC bilernes forside.
Trim din radio rigtigt!
Der er en del der har svært ved at trimme deres radio rigtigt ind, især til
nitro motorer, jeg vil her prøve at forklare hvordan man gør det.
Man kan eventuelt selv overføre samme principper til styretøjet.
Det vil være en fordel at læse guiden "Diverse radio forklaringer" hvis man ikke helt forstår de forskellige radio begreber jeg skriver om.
Trin 1.
Afmonter luftfilter, så man kan se gasspjældet i karburatoren.
Trin 2.
Drej gas servoen om så gasspjældet er helt lukket, og servoen har spillerum.
Der skal nu være ca. 1 mm. luft ved gasspjældet dette er tomgangsluften.
Drej gas servoen om så gasspjældet er helt lukket, og servoen har spillerum.
Hvis der skal justeres mere afstand, skal servoen drejes så gasspjældet ikke
står på tomgangs justereskruen,
da det kan ødelægge både skruen og gasspjældet, ved mindre afstand må den gerne
stå ned imod skruen.
Trin 3.
Radio anlægget tændes og man tjekker at servoen køre den rigtige vej, hvis den
køre forkert stiller man TH-Rev (TH = Throtle = Gas) knappen modsat.
Gassen efterlades nu i neutral og man stiller TH-Trim, så gasservoen lige præcis
har fri gang når man ikke giver gas!
Hvis man har en simpel radio uden EPA (EPA = End Point Ajust = Justering af max udslag)så kan man ikke gøre mere
Trin 4.
Hvis man har en digital sender!
Nu giver man så fuld gas, og stiller op/ned for TH-EPA så gasspjældet er precist
100% åbent når man kommer fra neutral til fuld gas.
Herved opnår man perfekt gasrespons i forhold til fingeren, og servoen kan ikke
stå og trække karburatoren i stykker.
Trin 5.
Nu eller når man kommer ud at køre, kan man justere bremsen, så denne
servoen ikke ødelægger sig selv eller bilen ved fuld brems.
Herved opnår man bedre bremserespons i forhold til fingeren, og servoen kan ikke
stå og trække karburatoren i stykker.
Med venlig hilsen
Flemming Johansen
www.fj-hobby.dk
Tilbage til forsiden.
Tilbage til RC bilernes forside.
RC. Loppemarked.