FJ-Hobby - Guide i Radio funktioner!
Tilbage til forsiden.
Tilbage til RC bilernes forside.
Kend din radio rigtigt!
Der er en del der har svært ved at trimme deres radio rigtigt ind, derfor vil
jeg her prøve at forklare hvad de forskellige ting hedder, gør og bruges til.
Denne guide bør læses inden man læser guiden "Trim din radio rigtigt"
Først lige nogle begreber:
ST = Steering = Rat/Styretøj (altid kanal 1 på modtageren)
TH = Throtle = Gas/Speeder (altid kanal 2 på modtageren)
Rev = Reverse = Baglæns/Omvendt
Norm = Normal
R = Right = Højre
L = Left = Venstre
D/R = Dual Rate = Styre udslag/Styre sensitivitet
EPA = End Point Ajust = Udslag ved max (i stil med D/R men her kan man stille 2
individuelle endepunkter)
Synthesized frekvens = I stedet for at skifte krystaller kan man indstille radio
og modtager til en anden frekvens
ARC = Eksponentiel styring af udgang.
AUX = Auxilery = Ekstra kanaler = Kanal 3
Failsafe = Fejlsikker = Hvis radiosignalet forsvinder eller modtager spændingen
bliver for lav, stilles kanalerne til den forudindstillede failsafe position.
Så kan vi passende fortsætte, i en snak om de forskellige ting man kan stille
på radioerne.
Der er forklaringer til disse radioer, og man bør læse en af de 2 første, inden
man læser om de digitale.
Vi starter med denne simple pistol styring der har været en del af et RTR sæt
fra Kyosho.
1: On/off knappen, den tænder og slukker radioen, husk at senderen altid skal tændes først, og slukkes som det sidste, (med mindre man er ude på en bane, hvor det er smart at tænde sin enhed først, for at se om der er andre på samme frekvens)
2: Rattet, det bruges til at styre Kanal 1, som er til styreservoen.
3: Gasarm, den bruges til at styre kanal 2 som er hastigheden.
Mange radioer giver mulighed for at skifte hvor neutral er på denne, så man kan
enten have 50/50 som betyder at den i neutral er placeret i midten, og der er
lige stor vandring fra neutral til fuld gas, som fra neutral og til fuld brems.
man kan også vælge 70/30, som flytter hvor den står neutral så der er 70% af
vandringen til at dosere gassen, og kun 30% fra neutral til at dosere brems.
Denne omskiftning er noget man skal skifte mekanisk.
4: TH-Rev, er en omskifter der vender retningen på servoen til gassen, hvis denne køre modsat af gasarmen.
5: ST-Rev, er en omskifter der vender retningen på servoen til styringen, hvis denne styre hjulene modsat af rattet.
6: D/R, denne funktion er til at bestemme max udslag på styretøjet, den kan bruges til at man sikre at styreservoen ikke kan dreje styretøjet om hvor det går på mekanisk stop. Den kan også bruges til at man under kørslen kan tilpasse styretøjet efter om man har over styring eller understyring der skal kompenseres for.
7: ST-Trim, her kan man korrigere på udgangen til styre servoen, i
forbindelse med hvor neutral er.
Jeg vil dog anbefale at man stiller trim i midten og justere armen på servoen
til den er så tæt på neutral som muligt, derefter kan man fin justere med trim.
8: TH-Trim, her kan man korrigere på udgangen til gas servoen, i forbindelse
med hvor neutral er.
Jeg vil dog anbefale at man stiller trim i midten og justere armen på servoen
til den er så tæt på neutral som muligt, derefter kan man fin justere med trim.
Ved EL enheder med ESC (Elektronisk fart kontroller), stilles trim i midten
inden ESCén programmeres, og det budte så ikke være nødvendigt at stille på den
efterfølgende.
9: Sokkel, her sætter man sin sender frekvenskrystal i, som passer til
modtager krystallen der sættes i modtagerenheden.
Hvis de ikke køre på samme frekvens, virker radioen ikke.
Når man skal køre sammen med andre, bør man på forhånd tjekke om der er nogen
der bruger samme frekvens som en selv.
da disse 2 enheder så ikke må være tændt samtidigt.
Her er det også en simpel pistol styring der har været en del af et RTR sæt fra
Team-Losi.
Denne er dog med synthesized frekvens i stedet for krystaller.
1: On/off knappen, den tænder og slukker radioen, husk at senderen altid skal tændes først, og slukkes som det sidste, (med mindre man er ude på en bane, hvor det er smart at tænde sin enhed først, for at se om der er andre på samme frekvens)
2: Rattet, det bruges til at styre Kanal 1, som er til styreservoen.
3: Gasarm, den bruges til at styre kanal 2 som er hastigheden.
Mange radioer giver mulighed for at skifte hvor neutral er på denne, så man kan
enten have 50/50 som betyder at den i neutral er placeret i midten, og der er
lige stor vandring fra neutral til fuld gas, som fra neutral og til fuld brems.
man kan også vælge 70/30, som flytter hvor den står neutral så der er 70% af
vandringen til at dosere gassen, og kun 30% fra neutral til at dosere brems.
Denne omskiftning er noget man skal skifte mekanisk.
4: TH-Rev, er en omskifter der vender retningen på servoen til gassen, hvis denne køre modsat af gasarmen.
5: ST-Rev, er en omskifter der vender retningen på servoen til styringen, hvis denne styre hjulene modsat af rattet.
6: D/R, denne funktion er til at bestemme max udslag på styretøjet, den kan bruges til at man sikre at styreservoen ikke kan dreje styretøjet om, hvor det går på mekanisk stop. Den kan også bruges til at man under kørslen kan tilpasse styretøjet efter om man har over styring eller understyring der skal kompenseres for.
7: ST-Trim, her kan man korrigere på udgangen til styre servoen, i
forbindelse med hvor neutral er.
Jeg vil dog anbefale at man stiller trim i midten og justere armen på servoen
til den er så tæt på neutral som muligt, derefter kan man fin justere med trim.
8: TH-Trim, her kan man korrigere på udgangen til gas servoen, i forbindelse
med hvor neutral er.
Jeg vil dog anbefale at man stiller trim i midten og justere armen på servoen
til den er så tæt på neutral som muligt, derefter kan man fin justere med trim.
Ved EL enheder med ESC (Elektronisk fart kontroller), stilles trim i midten
inden ESCén programmeres, og det budte så ikke være nødvendigt at stille på den
efterfølgende.
9: Synthesized frekvens, er elektronisk styrring af frekvensen, dette betyder
at man istedet for at have forskellige krystaller med, så kan man på senderen og
modtageren bage vælge hvilken frekvens man vil bruge på det pågældende
tidspunkt.
Hvis de ikke køre på samme frekvens, i både sender og modtager, virker radioen
ikke.
Når man skal køre sammen med andre, bør man på forhånd tjekke om der er nogen
der bruger samme frekvens som en selv.
da disse 2 enheder så ikke må være tændt samtidigt.
Det her er en Sanwa/Airtronics MX-3 radio med krystaller, denne radio er
digital.
Modtagerne til den er Micro størrelse, dvs. ca. ½ størrelse af en traditionel
modtager.
Denne radio er blevet udgivet siden med Synthesized frekvens, og er nu også
kommet i en 2,4GHz version med automatisk frekvenshop (FHSS).
Start venligst med at læse beskrivelsen på en af de 2 første radioer, fordi der i denne tekst er de mest simple forklaringer undladt, og der kan være skrevet ting der kræver at man har sat sig ind i begreberne.
1: On/off knappen.
2: Rattet, det bruges til at styre Kanal 1, som er til styreservoen.
3: Gasarm, den bruges til at styre kanal 2 som er hastigheden.
Denne radio har 70/30% stilling på gasarmen, men den kan trinløst justeres efter
ønske, jeg kender dog ikke %érne for ydrestillingerne.
Denne justering er noget man stiller mekanisk.
4: Kanal 3, har på denne radio kun 2 stillinger (on/off) hvilket gør den ideel
til at styre bakgear eller lys tænding.
5: Knapperne der bruges til at navigere og justere i den digitale menu.
6: til 8: Kommer nærmere ind på her under, i den mere grundige forklaring af
anlægget.
9: Sokkel, her sætter man sin sender frekvenskrystal i, som passer til
modtager krystallen der sættes i modtagerenheden.
Hvis de ikke køre på samme frekvens, virker radioen ikke.
Funktioner på denne, gennemgået bag fra.
BAT:
Er det billede man normalt bruger radioen i.
Batterispændingen på senderens batterier vises, og der gives alarm når denne
spænding når ned på 9,1Volt.
REV:
Menu hvor man kan ændre retningen på alle 3 kanaler, hver for sig.
SUB-T:
Her stiller man det grundlæggende Trim, så de udvendige Trim knapper kun bruges
til at lave små justerings trim til kørselsforholdene.
Det vil altså være her inde man normalt stiller trim til karburatoren, så ved
man at den skal stå på neutral på senderen.
Man stiller også neutral på styretøjet her, men korrigere for baneforhold og
bukkede styrestænger på udvendig Trim.
MODEL:
Radioen kan huske opsætningen til 5 forskellige enheder, så her vælger man
hvilken af de 5 enheder man nu skal bruge.
ARC:
Kan bruges på styringen og på gas, men ikke brems.
Man kan med denne indstilling ændre så eks. der det første stykke man drejer
drejes hurtigere på servoen, og så det sidste stykke drejes langsommere,
eller omvendt. Nogle kan lide denne mulighed, især hvor de laver langsommere
reaktion i starten til så de kan korrigere mere præcist ved små sving, men
stadigt give fuld udslag hvis man drejer helt.
EPA:
Her kan man stille fuld udslag på kanalerne,
ST-L, ST-R, TH-High, TH-Low, AUX-High, AUX, Low
Jeg vil foreslå at man stiller sin D/R til 100% når man stiller EPA på
styretøjet, derved kan man bruge EPA til at stoppe lige inden den rammer de
mekaniske forhindringer. og D/R kan bruges til at korrigere for over/under
styring.
Til gas og brems stilles 100% gasspjæld og passende mængde brems ved fuld brems.
til AUX (Kanal 3) kan stilles hvor fuld udslag er, i henholdsvis høj/lav (eller
On/Off om man vil).
D/R:
Steering Dual Rate
Jeg forstår ikke hvorfor man kalder det dual rate, for det justere max udslag på
styretøjet.
Så man under kørsel kan kompensere for over- eller understyring, eller bare bane
forhold hvor man ikke ønsker fuld udslag.
Det her er en Spectrum DX3 sender, denne radio er
digital.
Modtagerne til den er Micro størrelse, dvs. ca. ½ størrelse af en traditionel
modtager.
Denne radio er en 2,4GHz version med automatisk frekvenshop (DSM system).
Start venligst med at læse beskrivelsen på en af de 2 første radioer, fordi at i denne tekst, er de mest simple forklaringer undladt, og der kan være skrevet ting der kræver at man har sat sig ind i begreberne.
1: On/off knappen.
2: Rattet, det bruges til at styre Kanal 1, som er til styreservoen.
3: Gasarm, den bruges til at styre kanal 2 som er hastigheden.
Denne radio har 70/30% stilling på gasarmen, og kan ikke stilles anderledes.
4: Knap-A på grebet Kanal 3, har på denne radio 3 stillinger (ned/neutral/op) hvilket gør den
god til biler med 3 mekaniske gear, og ikke så god
til at styre bakgear.
knappen har fjeder retur til neutral, hvilket er irriterende, for så skal man
holde den i 1. eller 3. eller bakgear
5: Knapperne der bruges til at navigere og justere i den digitale menu.
6: til 8: Kommer nærmere ind på her under, i den mere grundige forklaring af
anlægget.
Lidt om systemet.
Typisk for 2,4GHz systemer er at der ikke er nogen krystaller, men det
fungere heller ikke som andre synthesized anlæg, for her der pare man sender og
modtager til hinanden, når man så tænder anlægget finder de hinanden, og leder
efter et sted på det fri 2,4GHz bånd der frit, og så begynder de at snakke på
den frekvens.
Derfor er der ikke mange forstyrrelser, de kan også finde en ny frekvens hvis
der kommer noget der forstyrre.
Ligeledes har de som regel indbygget Failsafe i modtageren, denne funktion
træder i kræft hvis radiosignalet forsvinder, eller modtager spændingen bliver
for lav, så stilles kanalerne til de forudindstillede failsafe positioner.
2,4GHz systemerne behøver heller ikke lige så lange antenner, som de
traditionelle 27MHz og 40MHz frekvenser.
Og alligevel så kan de sende længere en de traditionelle frekvenser, det største
problem er dog i villakvarterer hvor der er så meget andet på 2,4GHz båndet at
det er fyldt (Typisk trådløse netværk og vejrstationer), så der kan opstå
forstyrrelser, og nedsat rækkevidde. For mit vedkommende har jeg ikke længere
rækkevidde på min Spectrum end på de andre, så længe vi er på villavejen.
2,4 GHz anlæg er specielt gode til Benzinbiler, da signalet ikke er så følsomt
over for tændingsstøj fra tændrøret.
Funktioner på denne radio.
Jeg vil ikke gennemgå dem alle som med MX-3, men dem der bruges i
forbindelse med motor opsætning kommer vi igennem.
Det bliver forklaret ud fra den indstilling der hedder 3P som bruges når knap-A
på grebet skal bruges til gear på kanal 3
BAT:
Er det billede radioen starter op i.
Batterispændingen på senderens batterier vises, og model navnet på den model man
skal bruge.
FN3:
Menu hvor man bestemmer hvad knap-A på grebet (kanal 3) skal bruges til.
LN = Liniær op/ned hvis kanal 3 bruges til brændstof mix forhold, kan dette
stilles fra fjernbetjeningen.
3P = 3 stillinger, som bruges til at skifte imellem gear, hvis denne bruges til
frem og bak forstilles grænserne lidt så den kun har 2 stillinger.
0 = 3 kanal bruges ikke, men knap-A bruges i stedet til at justere EPA for
brems, så kan man finindstille bremsekraften til banen imens man køre bilen.
MDl:
Man kan i denne have indstillinger gemt til 3 forskellige modeller, og man har 3
karakter til at beskrive modellen hver i sær.
TRV ADJ:
Her kan man stille fuld udslag på kanalerne, (EPA)
STL, STR, FWD, BRM, F3+, F3-
Jeg vil foreslå at man stiller sin D/R til 100% når man stiller EPA på
styretøjet, derved kan man bruge EPA til at stoppe lige inden den rammer de
mekaniske forhindringer. og D/R kan bruges til at korrigere for over/under
styring.
Til gas og brems stilles 100% gasspjæld og passende mængde brems ved fuld brems.
til F3 (Kanal 3) kan stilles hvor fuld udslag er, i henholdsvis +/-.
D/R STM:
Steering Dual Rate
Jeg forstår ikke hvorfor man kalder det dual rate, for det justere max udslag på
styretøjet.
Når man her har sat sit max styre udslag, kan man efterfølgende under kørsel
stille fra 40 til 100% af denne indstilling, ved at bruge knap-B på grebet (D/R
STG).
Så man under kørsel kan kompensere for over- eller understyring, eller bare bane
forhold hvor man ikke ønsker fuld udslag.
SB-TRM:
Sub trim af neutral på alle kanaler, ST, TH, FN3.
Her stiller man det grundlæggende Trim, så de udvendige Trim knapper kun bruges
til at lave små justerings trim til kørselsforholdene.
Det vil altså være her inde man normalt stiller trim til karburatoren, så ved
man at den skal stå på neutral på senderen.
Man stiller også neutral på styretøjet her, men korrigere for baneforhold og
bukkede styrestænger på udvendig Trim.
Trim via knapperne udvendigt hedder henholdsvis STT & THT indstilling af disse
ændre ikke på SB-TRM indstillingerne.
REV * NORM:
Menu hvor man kan ændre retningen på alle 3 kanaler, hver for sig.
ST, TH, FN3.
Med venlig hilsen
Flemming Johansen
www.fj-hobby.dk
Tilbage til forsiden.
Tilbage til RC bilernes forside.
RC. Loppemarked.